Marieke Ruijgrok | Over Mij
15
page-template-default,page,page-id-15,bridge-core-1.0.4,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-18.0.6,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive

Over Mij

Biografie                        Exposities                      Werkwijze

BiografieExposities

Biografie

Marieke Ruijgrok

Leidschendam 1956

 

Lerarenopleiding tekenen – VU Amsterdam

Grafiek    –   AGA Amsterdam

Grafiek – o.l.v. Peter Zuur Leiden

Schilderen – o.l.v. Rudolf Smeets Leiden

 

1985-2003  teken- en schilderlessen aan volwassenen bij verschillende instellingen in Voorschoten en Wassenaar

1986-1988  kappersdagschool Den Haag

1986-1992  Albeda College voor MBO Rotterdam

1986-nu      prive tekengroepen thuis en op lokatie

1992-2003  teken- en schilderweken in de vrije natuur

2003-2010      tekenlessen voor kinderen/tieners bij Sociaal Cultureel Werk  Leiderdorp

2003-2011      themaprojecten op scholen in de Leidse regio

2007           project ‘Zomerkleur’, Kreatief Danscentrum Leiderdorp

2011-nu  Atelier Marieke Ruijgrok in Eerbeek

 

Deelname aan exposities en kunstroutes in verschillende delen van het land, zoals in 2015 en 2018 aan de kunstroute in Leiden en in Brummen, in 2014 aan de Kunstmanifestatie bij De Middelste Molen in Loenen en in 2017 in het Evenmuseum in Brummen, in 2015 aan de De Wilgengaarde in Benschop en Art-route Veluwe.

Exposities

Ars Aemula Naturae Leiden

Sidac Studio Leiden

De Koningsstal Wijk bij Duurstede

Florijn Leiderdorp

Galerie De Stroom Apeldoorn

De Sigarenfabriek Delft

Rits-Art Maassluis

Inkt Delft

Gemeentehuis Leiderdorp

Galerie Instock Oegstgeest

Galerie De Kromme Rijn Utrecht

Dynamisch Weekend Ruimtelijk Evenmuseum Brummen 2015

De Wilgengaarde Benschop 2015

ART-route Veluwe 2015 en 2017

Evenmuseum Brummen 2016 en 2017

Kunstroute Leiden-Vreewijk 2018

Werkwijze

Na mijn studie in Amsterdam heb ik mij gespecialiseerd in de vrije grafiek: lithografie, etsen, houtsnede en gecombineerde druktechnieken. Sinds 2003 schilder ik met acrylverf en werk ik met inkt op linnen in verschillende formaten. Sinds 2011 is steeds meer het werken in 3 dimensies de boventoon gaan voeren en werk ik met voornamelijk hout en papier.

In de litho’s was de terugkerende thematiek: aangetast landschap en de mens die in de verdrukking komt door zijn eigen wandaden/welvaart. Natuur en mens zoeken uitingsvormen om te ontsnappen aan die verdrukking; ze zoeken de vrijheid, vaak gesymboliseerd door vogels, reizen of droomvoorstellingen.

In het latere werk (verf en inkt op doek) zien we veel meer het accent liggen op die mens. Hij/zij heeft nu een manier gevonden om te (over)leven, vaak optimistisch maar soms ook verdrietig, in zichzelf gekeerd of zelfs agressief.

Koppen, de mens in al zijn facetten, van complete introversie tot satanische trekken. Rauwheid, emotie. Naar foto of naar levend model.

Suggestief, veel aan de verbeelding overlatend (met name bij inkt speelt dat). Inkt moet je beteugelen, stroomt alle kanten op maar geeft je ook cadeautjes; het vereist razendsnel beslissingen nemen.

Verf moet je voor je uit duwen, stroopt op, ook op plekken waar je dat niet wilt. Verf dwingt je in de vorm te gaan; die vorm moet je als het ware afdwingen. Verf is vormvast, alleen als je het erg verdund zoals Dumas dat doet, dan neemt het de eigenschappen aan van inkt.

Met zwart-wit en grijstonen worden de koppen en lichamen teruggebracht tot de essentie: basale karaktertrekken met grote contrasten, suggestief en ‘misty’. De kleuren van de acrylverf dwingen je weer terug te gaan naar de nuances zonder in details te vervallen.

Deze afwisseling van technieken en kleuren blijft boeiend en voelt als een schaakwedstrijd waarbij de juiste zetten gedaan moeten worden.

 

Na deze periode van 2-dimensionaal werk, nam de behoefte toe die geschilderde koppen zodanig te maken dat je er om heen kunt lopen. Maar ze moeten wel ‘beschadigd’ zijn, getekend door het leven: polystyreen als basis, stukken vanaf gezaagd en metalen pinnen en schroeven erin gestoken.

Het proces begint bij het maken van een ‘skelet’ van polystyreen, hout, riet, wilgen en ijzerdraad. Daarna worden de vormen rond gemaakt met behulp van papierpulp (katoen + cellulose) met lijm.

Met behulp van abacapapier worden de koppen afgedekt, laag voor laag waardoor er gladde oppervlakten of juist ruwe – met uitstekende stukken ontstaan. Met verschillende media en pigmenten kunnen er dan wel of niet kleuren in worden gezet ter verdieping. Met een verharder kunnen ze klaargemaakt worden voor buiten.

Het is verassend te zien dat het “beschadigde” steeds meer plaats heeft gemaakt voor “humor”. Er verschenen nesten met eieren en ‘ugly birds’. De laatste tijd ontstaan er weer meer menselijke gedaanten: koppen, busten of voorzien van houten lichamen.

Het fijne van papier is dat het zich in natte toestand geweldig laat vormen. Opgedroogd is het maagdelijk wit, klaar voor welke behandeling dan ook. Er komen geen chemische middelen aan te pas, waardoor je het hout met papier als het ware weer kunt teruggeven aan het bos!